06 29 26 83 62 info@heartinsupport.nl

Bij het schrijven van mijn ondernemingsplan ontdekte ik, dat de missie en de visie het hart vormen van een onderneming. Een missie is, wat een organisatie naar buiten toe wilt uitdragen en waar ik voor sta. Het gaat over het bestaansrecht, maar ook over identiteit, normen, waarden en ambitie. De visie gaat over de langere termijn en richt zich op de te bereiken doelen, de toekomstdroom van een bedrijf. Juist omdat de visie over de toekomst gaat, wordt dit door organisaties regelmatig bijgesteld.

Missie, visie en vervolgens marketing en innovatie

Eigenlijk is de missie de kern van wie je bent en de visie is waar je naar toe wilt. Voortkomend uit de missie en de visie wordt vervolgens vorm gegeven aan marketing en innovatie. De twee belangrijkste zaken waar een ondernemer zich op moet richten. Marketing gaat over alle activiteiten, die betrekking hebben om een dienst of product te verkopen. Hoe kun je zo goed mogelijk voorzien in de wensen en de behoeften van de klanten? Innovatie is groei en ontwikkeling, zodat er ingespeeld kan worden op vernieuwingen en trends in de markt, op wensen en behoeften van opdrachtgevers en op het behalen van de visie doelstellingen. Marketing is kortweg hoe je laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt en innovatie is de manier waarop de ontwikkeling plaatsvindt richting de visie. Na vaststelling van de missie en de visie, kan er worden bepaald op welke manier marketing en innovatie in te zetten.

Hoe ik het zie voor mijn bedrijf

Voor Heart in Support, mijn zzp-onderneming waar ik na de zomer mee van start ga, wist ik direct wat mijn missie zou moeten zijn. Het bieden van professionele- en kwalitatief goede managementondersteuning en -ontzorging, secretariële back-up en HR-support met een ‘heart’ (creatief, loyaal, sociaal en sensitief). Dit met als doel om organisaties, mensen te laten groeien en het beste uit zichzelf en de organisatie te halen. Het laatste heb ik verwoord in een motto; ‘Grow to the light’. Uiteraard heeft mijn visie voor de komende paar jaar vooral betrekking op het verankeren van de missie en door het aangaan van passende opdrachten een steady en betrouwbare businesspartner te zijn. Zelf wil ik ontwikkelen door te blijven leren in mijn vakgebied, maar ook een studie te volgen tot coach. Zo kan ik de groei-component van mijn missie uitbreiden en coaching toevoegen aan mijn dienstverlening. Business met een ‘heart’, waarin ik naar mijn eigen ideeën over vrijheid, werkplezier, werkdruk, succes, focus, prestatie, inspiratie, geluk, liefde, leven, gezondheid, spiritualiteit en het volgen van gevoel/mijn hart kan gaan leven en zal uitdragen als ondernemer. Dit is mijn ambitie en wat ik wil uitstralen in mijn onderneming. Een fijn werk- en leefklimaat voor mezelf en voor de mensen/organisaties voor wie ik werk door mijn ‘support’ in te zetten. In marketinguitingen zal ik deze aspecten benadrukken. Mijn overtuiging is, dat business met een ‘heart’ een grote meerwaarde heeft. En dat is wat ik laat zien!

Een missie, visie, marketing- en innovatieplan voor het leven? Beetje kil toch?

Maar ik kan ‘Mirella, Heart in Support’ niet los meer zien van de rest van mijn leven. Leven vanuit mijn ‘heart’ in mijn onderneming, in relaties en in het gezin zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toen ik hier over nadacht, kwam (toevallig) een filmpje van Tony Robbins op mijn pad. Daarin gaf hij aan, dat de punten die belangrijk zijn in je werk ook in je relaties van toepassing zijn. Het klinkt wat kil om een missie, visie, marketing- en innovatieplan te maken voor je relatie, je gezin of je sociale leven, maar ik heb mezelf uitgedaagd om hier soms over na te denken. Zijn er gemeenschappelijke doelen in het leven, groeien we nog in hetzelfde tempo, waar wordt het gezin blij van in deze levensfase, waar en vooral hoe staan mijn sociale contacten in het leven? De missie is logischerwijze om lief te hebben, te kunnen lachen, van elkaar te houden en met elkaar te leven. De visie is gericht op een toekomstbeeld/-droom, die afhankelijk is van omgevingsfactoren en levensfasen. Willen verhuizen naar het buitenland, wandelreizen maken als er meer tijd is, meer tijd samen doorbrengen als een dag minder werken financieel haalbaar is. Zou een bijstelling om de paar jaar niet logisch zijn? Willen we nog hetzelfde? Hoe staat de situatie ervoor? Naar de kinderen toe ben ik in hun snel veranderende levensfasen mijn visie over opvoeden aan het bijstellen, anders loop ik continu achter de feiten aan.

En qua ‘marketinguiting’ veranderen zaken ook aanzienlijk met de jaren. Laat ik hetzelfde aan mijn partner zien als tien jaar geleden? En is dat wat we allebei nog steeds fijn vinden of waar we blij van worden? Verstaan we hetzelfde onder innovatie in de relatie, maar bijvoorbeeld ook met vrienden? Ontwikkelen we überhaupt nog wel? Als relaties overgaan of vriendschappen verwateren, gaat het over het algemeen niet over of we nog wel voldoende van elkaar houden of elkaar lief en aardig vinden (missie). Over het algemeen is het het gemis aan intimiteit, passie, connectie en het uit elkaar groeien wat de struikelblokken vormen (visie).

Dus…..

Communicatie, onderzoek en interesse vormen de levensader tussen missie, visie, marketing en innovatie in de organisatie en in het leven. Zo weet ik waar ik sta, waar de ander staat en waar we naar toe willen. Dan kan ik helder weten of ik nog steeds leef volgens de missie, mijn identiteit, normen en waarden. Zonder een bij te stellen visie, wordt de missie ongeloofwaardig. Zonder de éénheid van missie en visie kan er geen synergie optreden, kan de marketing niet succesvol worden overgebracht en laat staan waar innovatie dan naar moet leiden.