06 29 26 83 62 info@heartinsupport.nl

Van zelfkennis, kennis ideale klant naar het winnen van vertrouwen

Wat een leuke leerschool is de weg naar zelfstandig ondernemerschap. De afgelopen twee weken ben ik aansluitend aan de slag gegaan met storytelling, een LinkedIn bootcamp en de inhoud creëren voor mijn website. Nog nooit is zelfkennis (en -kritiek) zo belangrijk voor me geweest. Met een spiegel voor kreeg ik helder wat ik voor een ander kan doen en voor wie dan precies en waar mijn meerwaarde ‘m in zit. En met deze kennis moet ik de aandacht zien te trekken, vast te houden en het vertrouwen weten te winnen van mijn ideale klant. De drie pijlers naar zelfkennis, klantkennis en het winnen van vertrouwen beschrijf ik hier

Photo by Natasha Fernandez from Pexels

Zelfkennis

In een eerder geschreven blog heb ik meer over storytelling uitgelegd. Storytelling is je persoonlijke verhaal, wat op een creatieve manier wordt ingezet om informatie te geven over de kernwaarden van het bedrijf en de te leveren diensten of producten. Voor het vinden van het persoonlijke verhaal pluis je je leven uit en vind je terugkerende thema’s. Met deze thema’s vind je jouw unieke power, je authentieke jij. Waarom doe jij de dingen die je doet? Uniek zijn we allemaal, superleuk om inzicht te krijgen in je eigen unieke ik. En heel praktisch als startpunt voor wat jij wilt uitdragen als ondernemer

Tip: Volg de FB pagina Valerie Communiceert en schrijf je eens in voor een webinar bij haar

Photo by Tracy Le Blanc from Pexels

Kennis ideale klant

Ik heb een LinkedIn bootcamp gevolgd van 4 dagen/lessen. Een online cursus waarin je leert meer uit LinkedIn te halen met je (online) business. LinkedIn is ’s werelds grootste professionele netwerk met 610+ miljoen leden. Naast het nadenken over mezelf, leverde het voor mij vooral de verkenning en de herkenning op van mijn ideale klantprofiel. Het ideale klantprofiel is flink uit te diepen door met de volgende vragen aan de slag te gaan:

  • Voor wie wil je idealiter het liefst werken en waarom?
  • Waar woont die ideale klant, wat is het opleidingsniveau, wat voor soort baan heeft hij/zij, wat zijn hobby’s, leeftijd, andere interesses etc.?
  • Heeft jouw ideale klant een LinkedIn profiel, is hij/zij actief op social media, van welke netwerken en van welke groepen maken ze deel uit? Welke pagina’s volgen ze? Welke waarden en normen hebben ze en wat vinden ze belangrijk in het leven?

Vervolgens gebruik je de eerder opgedane zelfkennis; missie, waarom doe je jouw business en hoe of wat, in de beschrijving van je LinkedIn profiel. Wat mij betreft is dit ook van toepassing op de overige social media profielen. Let op, dat je een pakkende ‘headline’ schrijft (wat je ziet onder je foto) en een overtuigende samenvatting (info-gedeelte; gebruik de ruimte die er is). Een pakkende ‘call to action’ aan het einde van de ‘summary’ kan natuurlijk niet ontbreken. Als je de beschrijving maakt, houd je de ideale klant in je achterhoofd. Ook het schrijven van content/posts doe je voor jouw specifieke klant. Dan zijn er nog een aantal tools, die je helpen met de ontwikkeling van je bedrijf; een bedrijfspagina, advertenties en LinkedIn sales navigator en de strategie erachter. Deze laatste lessen pak ik (nog) niet op, omdat ik nog niet ben gestart.

Tip: Volg de LinkedIn pagina van Mandy : Make the leap digital en volg haar bootcamp. Leuk als je daarnaast eens naar mijn profiel gaat en mijn headline en info leest. Ik leer graag van je reactie of opmerkingen; https://www.linkedin.com/in/mirella-lapre-de-graaf-heartinsupport/

Free to use from Pexels

Overbrengen en vertrouwen winnen

Ondertussen ben ik ook gestart met het creëren van de inhoud voor mijn website. Half augustus van dit jaar ben ik ‘on air’. Nu ik inzicht heb in mezelf, waar ik als ondernemer voor sta en ook mijn ideale klant kan beschrijven, is dit een geweldige aansluiting hierop. Hoe breng ik het over? Hoe kan ik de aandacht trekken van mijn klanten en vasthouden? Hoe kan ik met mijn aanbod laten zien, dat ik mijn klant met het probleem kan helpen? En hoe kan ik tot slot het vertrouwen winnen, dat mij de opdracht wordt gegund?

In vier seconden moet je de klant zien te boeien op de homepagina van je website. Daarnaast moet je direct laten zien, dat jij bent waar de klant op zoek naar is. Dit kan door de juiste elementen op je homepagina in te zetten. De homepagina kenmerkt zich door een visuele en tekstuele ‘binnenkomer’. Dit is bedoeld om aandacht te vangen en het antwoord te geven op de vraag, die de klant stelt. Daaronder geef je in één zin kort je aanbod weer. Onderin de homepagina geef je een bevestiging, dat de klant goed zit (het Ja-gevoel) en vertel je iets over het aanbod van je diensten of product.

Een website dient overzichtelijk te zijn. Naast een homepagina maak je een aanbod-, over mij-, blog-, call to action- en contact-pagina. Kleuren, vorm, inhoud, foto’s – visuals, logo zijn zaken waar serieus aandacht aan dient te worden besteed. Het is het visite kaartje van jouw schitterende business. Goed om ook de valkuilen in de gaten te houden op je website; te gedetailleerd het aanbod beschrijven en niet in te gaan op de waarde voor de klant en het resultaat bijvoorbeeld. Wat levert het direct (en indirect) op voor de klant? Zorg ook dat je op de aanbod pagina woorden gebruikt, die in de zoektermen van Google terugkomen (SEO). Als ondernemer kun je het vertrouwen uitstralen door oud-collega’s of opdrachtgevers ervaringen-testimonials met jou te delen op de website. Ook met het schrijven van blogs toon je expertise aan. Met een goede call-to-action en een contactformulier wordt de klant verleid met jou zaken te doen.

Tip: Check de FB pagina van Mok: Webbouwen aan de keukentafel en volg een webinar. Met haar samen maak ik mijn website en zij support en leidt me door de inhoudelijke en technische wereld van het website bouwen heen. Leuk!

De geboorte van Heart in Support komt in zicht. Vanaf september 2019 werk ik graag voor mijn ideale klant. Met de kennis die ik de afgelopen weken weer heb opgedaan, is het vertrouwen in mezelf en in mijn bedrijf gegroeid. Het vertrouwen van mijn ideale klant wil ik dolgraag winnen en daar ga ik mijn best voor doen. Mijn ideale klant werkt in of heeft een business met een (heart) boodschap.

Heart in Support; Het bieden van management ondersteuning, -ontzorging, virtuele back-up en HR-support is mijn expertise en mijn diensten verleen ik met een ‘heart’; creatief, loyaal, sociaal en sensitief.

Heart in Support; Zodat er tijd, ruimte en inspiratie wordt gecreëerd om jou en je business te kunnen laten groeien, ontwikkelen en ‘shinen’ . Voldoening (te bereiken door capaciteiten in te zetten voor een ander) is het ultieme doel: ‘Grow to the light’.

Het nastreven van deze doelstelling en mij persoonlijk blijven ontwikkelen als mens, ondernemer en in het vakgebied, is hoe ik de wereld een beetje mooier wil maken.

Warme groet, Mirella