06 29 26 83 62 info@heartinsupport.nl

Hoe het managen in een organisatie zou moeten worden ingevuld ligt o.a. aan het soort bedrijf, in welke levensfase het bedrijf zit en in welk segment en op welk niveau. Het belang van een goede manager is overall groot.

Competenties manager

Kwaliteiten, die een manager moet hebben zijn o.a. goed, eerlijk en transparant kunnen communiceren, informeren, inspireren en delegeren. Het geven van verantwoordelijkheid aan het team en de medewerkers en het sturen op prestaties is tevens een veel genoemde competentie. Te veel ‘managen’ maakt weer contraproductief dus balans aanvoelen in wat te doen (of laten), maar ook het werken volgens een strategie of een visie is belangrijk. Het mentorschap en de rol van coach, het beste uit de mensen halen, oog voor loopbaanontwikkeling zijn wel de meest genoemde functie eisen. Het hebben en overbrengen van een ‘positive vibe’ lijkt cruciaal om al het voorgaande te kunnen laten slagen. Wat ik een interessant punt vind, is de vraag of de manager ook goed moet zijn in het werk wat het team uitvoert? Als een manager het aandurft om in de uitvoering betere mensen onder zich te laten werken, is dat mijns inziens een onwijs pluspunt. Dit zal een belangrijk thema worden, door het steeds hoger wordende opleidingsniveau van personeel en de instelling van een leven lang leren in organisaties. Persoonlijk vind ik een goede manager, iemand die in staat is medewerkers/het team en daarmee zichzelf en (een deel van) de organisatie te laten groeien. Medewerkers willen over het algemeen gestimuleerd en geïnspireerd worden naar persoonlijk leiderschap. Gezien het feit, dat mensen steeds vaker plaats- of tijd-onafhankelijk werken, zal het managen op resultaten belangrijker worden. Zelfsturing en van controle naar vertrouwen is de tendens. Als manager is het scherp sturen op missie en visie en op de stimulering van capaciteiten van de mensen. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een ‘war of talent’. Het uitdragen van een aansprekende missie en visie en de stijl van leidinggeven (hoe wordt met het personeel omgegaan) is in de ‘war of talent’ cruciaal.

Mijns inziens zal het managen van een team nooit overbodig worden, maar steeds meer gericht op de snelheid van ontwikkelingen in het bedrijf en om deze snelheid bij te kunnen benen of voor te blijven. Leidinggeven in aansluiting op het strategisch beleid, verander- en competentiemanagement zijn de thema’s van nu. Voeg daar aan toe; het groeiende belang van verantwoord, duurzaam en maatschappelijk ondernemen. Daarnaast moeten veel managers ‘gewoon’ hun werk doen, zijn zij meer meewerkende voormannen (of -vrouwen) en ook bijvoorbeeld ondernemers moeten het managen er even bij doen. Als voorbeeld functie moet je dan ook werk en privé in balans zien te houden…..Best een lastige klus!

Virtual-/Management-assistent, at your service

Als virtual-/management-assistent geef ik in het kort altijd aan, dat ik het management of ondernemers ondersteun en ontzorg. Gezien bovenstaande competenties en verwachtingen van managers, vind ik de beschrijving van mijn werk veel te zuinig geformuleerd. Als VA/MA/PA (in het stuk gebruik ik verder MA) ben ik strategisch- en sparring-partner en een proactieve- en hands on duizendpoot en dat op alle facetten van de bedrijfsvoering als HR, communicatie, facilitair, financieel, secretarieel, management etc. Diensten worden op maat aangeboden. Een MA, zoals ik ;-), is HBO opgeleid en inzetbaar. Dat betekent, dat ondersteunende klussen, voortkomend uit de genoemde kwaliteiten en eisen van een manager, praktisch en professioneel worden aangepakt. De waarde van proactief handelen is groot en scheelt tijd. Het werk zien liggen en handelen op een manier die jij wenst, maken het hoofd (en agenda) leger en processen efficiënter. Hands-on, een praktisch ingesteld iemand, heeft meerwaarde. Los van (HBO) opleidingsniveau en werkervaring ligt dit laatste vooral in de persoonlijkheid. Enthousiast, positief en creatief aan de slag met uitdagingen werkt perfect. En laat ik vooral woorden als integriteit, betrouwbaarheid, organiserend vermogen, prioriteiten stellen en het aanvoelen van belangen niet vergeten. Met recht een duizendpoot.
Neem daar een persoon als ik bij, die ook de life skills (levenservaring ;-)) meeneemt in het vak. Dan heb je het plaatje wel compleet. Wat kun je allemaal vragen aan een MA en dus straks aan Mirella, Heart in Support? De lijst is niet compleet, maar geeft een beeld van wat er (op maat) mogelijk is. At your service!

Kom maar op!


Business management
support;
Agendaplanning, email- en
correspondentiebeheer,
meetings organiseren,
notuleren, actielijsten
opstellen en voortgang
bewaken, klachten
afhandeling, contact klanten,
opzetten database of
processen, inkoop artikelen
Strategisch support
en sparringpartner;
Interpreteren strategische
stukken, visie bepalen en
omzetten/maken (opzet)
beleid, schrijven zakelijke
stukken, helpen
implementeren beleid,
interpreteren management
informatie. Ondersteunen
– sparren; prioriteiten stellen,
plannen van aanpak opmaken
en uitvoeren, richting bepalen,
acties, doelen en resultaten
formuleren of bijstellen
HR support;
Werving & selectie, contracten
opmaken en -verlengen,
urenregistratie,
ziekteverzuimbegeleiding,
loopbaanbegeleidingstrajecten,
functionerings- jaargesprekken
vastleggen, opzeggingen,
dossieropbouw en
ondersteuning bij ontslag,
jubilaris, verjaardag en
andere vieringen
Communicatie
support;
Website (CSM) en social media
bijhouden, zakelijke stukken
schrijven, blogs schrijven
en plaatsen, teksten redigeren,
folders, flyers of presentaties
maken, communicatie
medewerkers, klanten,
prospects
Event management
support;
Organiseren en begeleiden
events, conferenties,
virtuele meetings, webinars,
netwerkbijeenkomsten,
lunches, borrels
Sales support;
Contact prospects, pre-sales
gesprekken, opvolging
afspraken, offertes opstellen
en versturen
Projectmanagement
support;
Project planning en
na-/opvolging, voortgang
bewaken, acties uitzetten
en opvolgen,
bewaken budgetten
Financieel support;
In- en verkoopfacturen boeken,
crediteuren en debiteuren
beheer, aanmaningen versturen,
na bellen, betalingen verwerken

Na de zomer van 2019 ben ik in te zetten als zzp-er VA/MA/PA . Is er een project wat dan van start gaat of juist moet worden afgerond? Nieuw beleid op te zetten of te implementeren? Veel meetings die genotuleerd moeten worden? Moeten na de zomer alle functioneringsgesprekken plaatsvinden en is het wel heel praktisch als direct de verslaglegging wordt gemaakt of wordt het tijd dat de ziekteverzuimbegeleiding wordt geïntensiveerd? Of wil je eindelijk aan de slag met time management en een soepel lopende agenda of een overzichtelijke email box? Het kan natuurlijk ook dat een super goede rechterhand met zwangerschapsverlof gaat in de loop van dit jaar. Interesse om van gedachte te wisselen over wat ik zou kunnen betekenen? Leuk, om daar een afspraak over te maken. Via deze blog, de socials of via email: info@heartinsupport.nl ben ik bereikbaar.