06 29 26 83 62 info@heartinsupport.nl

Money makes the world go round

Ik dacht dat ik de enige was, maar het schijnt dat veel vrouwen het moeilijk vinden om te onderhandelen over geld. Alhoewel ik gisteren een man sprak, die al 15 jaar ondernemer is, en het ook nog steeds geen pretje vindt om te doen. Tips over de aanpak van onderhandelingen en het bijvoorbeeld wel of niet vermelden van het uurtarief op de website liggen mijlenver uit elkaar. Goed onderzoek naar een mooi uurtarief is een vereiste. Weet wat een redelijk uurtarief is! Wanneer in het gesprek het tarief besproken wordt, is ook zo’n ding. Helemaal aan het eind als laatste dingetje (Oh ja, we moeten het nog hebben over mijn tarief), lijkt ook alsof ik mezelf niet serieus neem en het eigenlijk niet belangrijk vind. En dan heb ik het nog niet over het omgaan met uitspraken als: ZZP-er zijn voor ons bedrijf echt te duur en we hebben liever loyale werknemers….

Plankenkoorts, gesprek eerste opdracht

Op dit moment bevind ik me in een leerfase en geniet ervan. Na de zomer start ik als ZZP-er: Management assistent | Virtual assistant | HR-ondersteuning. Ik heb super leuke gesprekken met ervaren ondernemers, potentiële opdrachtgevers, ambitieuze managers. Wat een gave mensen heb ik in mijn netwerk en ik ben iedere dag dankbaar (en misschien wel een beetje verbaasd) hoe leuk mensen op mijn plannen reageren en bereid zijn te helpen op allerlei manieren. Vanuit de tips en geleerde lessen ben ik mijn eerste ‘echte’ gesprek aangegaan voor een opdracht. Spannend! En ook hier heb ik weer van geleerd.

Als eerste moet je pitch natuurlijk sterk zijn, het oefenen van je ‘why’, de hoe en de wat heeft prioriteit. In het gesprek zul je direct een link moeten leggen naar de behoeften van de opdrachtgever. Dat ging me dan ook goed af. Ik weet wat ik wil en kan, heb snel inzicht in de wensen van de opdrachtgever en kan hier uitstekend op inspelen. Dus het gezamenlijk belang heb ik goed in kaart gebracht tijdens het gesprek. In dit gesprek kwam het uurtarief helemaal als laatste aan de beurt. Ik begon te hakkelen en wilde het liefst wegkijken of onder de tafel duiken. Ik had er dan ook voor gekozen om de prijs (nog) niet op de website te zetten (mijn website is nog niet klaar haha). Als ik te hoog inzet krijg ik de opdracht niet en te laag staat ook zo onprofessioneel, alsof ik twijfel aan mijn kunnen. Toen ik toch mijn (iets lager dan in gedachten) uurtarief op tafelde dropte, vond de opdrachtgever het direct een ‘faire prijs’. Het was helemaal niet nodig om mijn goed doordachte argumenten (en tegenargumenten) in te zetten…. Shit, had ik een te laag bedrag neergelegd? Maar ik ben zo blij als ik mijn eerste opdracht binnenhaal en ik ben echt wel blij met dit tarief. Beter geen deal, dan een slechte deal ging maar door mijn hoofd. Toch was dit een goede deal in mijn ogen. Naast tarief heb ik goed helder gekregen, dat ik eigen tijden, thuiswerk, flexibiliteit en resultaatgericht werken belangrijke voorwaarden vind. Check, point, bingo! Het was voor nu oke, maar volgende keer ga ik het anders doen. Ik wil goed kunnen onderhandelen (zoals een vent). Oefenen op mijn pokerface, hoger inzetten en uitstralen dat ik op het gebied van uurtarief ook zeker ben van mijn zaakje. Ik weet toch zeker wat ik waard ben! Mijn uurtarief ga ik na het eerste half jaar wel op mijn website zetten. De eerste tijd ga ik zoveel mogelijk op gevoel goede opdrachten binnen proberen te halen en de lessen van het onderhandelen onder de knie krijgen. En tja de prijsonderhandelingen zijn gewoon het laatste onderdeel van een gesprek, dus voor de beste indruk moet dit slot ook gewoon goed en ijzersterk zijn. Daarna loop je fier en trots het kantoor van de opdrachtgever uit. You go, girl!

Photo by rawpixel.com from Pexels

Facts: kosten ZZP-er – Werknemer

Over loyaliteit heb ik eerder een blog geschreven. Een ZZP-er heeft het eigen doel scherp (schoorsteen moet roken), maar heeft de doelen van de opdrachtgever ook scherp. De goede naam en mogelijke vervolgopdrachten hangen er van af. ZZP-ers hebben dus eigenlijk de perfecte balans in loyaliteit. Overtuig opdrachtgevers daarvan.

De direct kosten van een ZZP-er liggen uiteraard hoger. Onder directe kosten van een werknemer vallen het salaris, vakantietoeslag en eventuele bonussen/winstuitkeringen. Een werknemer geeft daarnaast ook indirecte kosten en een ZZP-er niet. Denk aan pensioenkosten, onkostenvergoedingen, secundaire arbeidsvoorwaarden (telefoon, laptop) etc. Ook verplichte premies en bijdragen als loonbelasting, premie volksverzekeringen en -werknemersverzekeringen. Boven op het brutoloon kost een werknemer zo’n 30% extra. Dan heb ik het nog niet over overige kosten. Een gemiddelde kantoorplek kost gemiddeld €9.000,- per jaar. Denk verder nog aan opleidings- en ontwikkelkosten, arbovoorzieningen en ontspanningsmogelijkheden op/via het werk. In rustigere periodes tikt de meter van een medewerker door, terwijl een ZZP-er veel efficiënter (tijd en geld) ingezet kan worden. Natuurlijk neemt een medewerker lekker al zijn vrije dagen op of laat de overgebleven vrije uren uitbetalen. Tot slot zijn kosten van een zieke werknemer bizar hoog (€ 250,- per dag oplopend tot € 400,– als er ook vervanging voor moet worden geregeld).

Naast de kosten, is er vaak nog het argument liever het langdurig committment aan te gaan met een vaste medewerker. Naast mijn tegenargumenten in mijn blog over loyaliteit is er het feit, dat dienstverbanden over het algemeen aangegaan worden voor een jaar. Na dat eerste jaar blijkt nogal eens, dat er ook geen ‘fit’ is. Dit kan van twee kanten komen. Daarnaast zullen de meest fijne en goede medewerkers na 2-3 jaar verder willen groeien en plaats gaan maken. Er zal meer naar de functie an sich gekeken moeten worden of de inzet van een ZZP-er wenselijk is. Als er geen flexibele inzet nodig is i.v.m. vervanging, extra werk oid zijn er wellicht antwoorden nodig op vragen over de functie. Zou het efficiënter, digitaler kunnen? Zijn er werkzaamheden in de functie die een ander kan doen of juist nieuwe taken die deze functie toebehoren? Is het aantal uren van de functie nog reëel? Kunnen er, naast de taken vanuit de functiebeschrijving, juist nog andere werkzaamheden worden opgepakt? Zijn processen goed beschreven? Super leuk om een enthousiaste ZZP-er daarvoor in te zetten. En denk ook eens aan de juridische voordelen van een ZZP-er. Een arbeidsovereenkomst met de bijbehorende rechten en plichten zijn niet van toepassing.

Last but not least is de inzet van een ZZP-er een investering, die goud waard is. In mijn vak is het een investering in focus. In het efficiënt inzetten en creëren van tijd, ruimte, overzicht, orde en balans, zodat er focus ontstaat om een business verder vorm te geven, te laten groeien of dat er een mogelijkheid is voor een manager|ondernemer om meer te doen waar hij/zij het beste in is en super leuk vindt om te doen. Succes met onderhandelen out there mannen en vrouwen ZZP-ers. Ik ga ervoor en leer graag, dus ben van plan het veel te gaan doen.

Photo by rawpixel.com from Pexels