Storytelling is je persoonlijke verhaal, wat op een creatieve manier wordt ingezet om informatie te geven over de kernwaarden van het bedrijf en de te leveren diensten of producten. Het neerzetten van een authentiek verhaal start met het uitzoeken waarom je doet wat je doet en daarmee wat je normen en waarden zijn en waar je voor staat. Dit maakt je uniek als persoon en als bedrijf en zorgt dat je de juiste klanten aantrekt. Ik ga op ontdekkingsreis. Heb jij je ‘waarom’ al ontdekt?
Eerst waarom, vervolgens wat en dan hoe
Voldoening is iets anders dan geluk. Het inzetten van capaciteiten voor jezelf schenkt geluk, het inzetten van capaciteiten voor een ander geeft voldoening. Voldoening is voor langere duur. Die ‘ander’ moet me dan wel vinden. Door het uiten van je ‘waarom’ is het mogelijk je te onderscheiden van concurrenten. Er zijn veel virtual assistants, die dezelfde soort diensten aanbieden. Op zich is dat niet zo uniek. Maar waarom ik de dingen doe, voel, zeg zoals ik, is speciaal. Er is maar één ik. Een ‘waarom’ maakt dus uniek en authentiek. Als start is het dan belangrijk op zoek te gaan naar thema’s in het leven. Met de te ontdekken terugkerende thema’s komt je ‘waarom’ naar boven. Het is iets heel anders dan de ‘wat’ en de ‘hoe’. De diensten die worden aangeboden en op welke manier is een laatste stap (hoe en wat) in je persoonlijke business story. Inspireren van binnen naar buiten: Eerst waarom en dan de wat en hoe.
Waarom-zin
‘Waarom’ is in één zin te omvatten, bestaande uit twee delen: 1. De bijdrage die je levert aan een ander, zodat 2.effect op een ander. Deze zin is permanent en geldig in zowel werk als privéleven. Aan de slag dan maar, doe je mee? De allereerste stap heb ik gemaakt.
Terugkerende thema’s in het leven
Tja, dan moet je terugkijken op je leven. Eigenlijk kijk ik liever vooruit, maar als je over het leven gaat nadenken lichten hoogte- en dieptepunten snel op. In de brainstorm fase zet je deze highlights op een rij en pluis je de verhalen uit; kindertijd, school-/pubertijd, jong volwassen, liefde, wonen, dromen, vrienden-kennissen-collega’s, werk-banen, vakanties – buitenland avonturen, kinderen, hobby-sport, overlijdens-afscheid, gezondheid, familie.
Hierbij een aantal voorbeelden uit mijn lijst (kuise, korte versie;-))
- Ben als kind verhuisd en moest veranderen van school. Ik wilde onzichtbaar zijn.
- Heb een nieuw leven (werk, woning, sociale contacten) in een andere stad opgebouwd, nadat ik een langdurige relatie heb verbroken.
- Heb in mijn leukste baan een stichting helpen opbouwen en ontwikkelen en had hierin een spilfunctie;
- Ben in een spontane actie 3 maanden naar Curaçao gegaan en heb er een werkvakantie van gemaakt.
- Heb de liefde van mijn leven leren kennen, toen ik helemaal niet bezig was met zoeken naar liefde. En ben nog steeds met hem getrouwd.
- Heb twee fantastische zonen, waar ik zo trots op ben. En ze komen gewoon uit mij!
- Heb diverse soorten banen gehad van arbeidsconsulente, naar HR-adviseur tot officemanager en management assistent. Allen passend bij mijn levensfasen.
- Ben gestart met hardlopen na de geboorte van mijn tweede, ben de afgelopen jaren veel gaan wandelen en heb de bergen in Oostenrijk en yoga ontdekt.
- Heb drie keer besloten met een baan te stoppen zonder dat ik iets anders had gevonden, omdat ik voelde dat ik eraan toe was een andere weg in te slaan.
- Heb twee keer op het randje gebalanceerd van burn-out. Hoog gevoeligheid is nu mijn kracht.
- Heb moeite met solliciteren, maar bij de banen die ik heb gehad wist ik gewoon dat ik daar op mijn plek was.
- Het besluit nemen om als zzp-er aan de slag te gaan en uit mijn comfortzone te stappen en iedere dag een stap zetten in die richting.
- Heb in 5 jaar tijd mijn oma’s , opa en mijn schoonmoeder en – vader verloren
Wow als je éénmaal begint, kun je niet meer stoppen. Over de terugkerende thema’s uit deze stories ga ik rustig nadenken; Wat zijn de verhalen precies, hoe voelde ik me, waarom heb ik dingen gedaan en met welke intentie, welke aspecten keren terug in alle verhalen, wat heb ik ervan geleerd, wat kan ik anderen van mijn ervaringen meegeven? Een aantal thema’s die ik herleid zijn; vrijheid, mijn eigen weg gaan, creativiteit, spontaan, intuïtie/vertrouwen op gevoel, kracht, loyaal, flexibel, dankbaar. Ik zal hier nog verder over nadenken en het uit moeten werken.
Ontdek je power
Iedereen zou eens stil moeten staan bij zijn/haar ‘waarom’. Waarom? Omdat dan wordt gezien hoe uniek je bent en dat in iedereen een powervrouw (of -man) zit! Sta eens stil bij jouw lijstje om te zien waar je nu staat en wat je hebt bereikt. En denk na over waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Dat geeft zo’n dankbaar en trots gevoel. Dan zie je dat het leven perfect is gelopen, zoals is voorbestemd. Het heeft je gevormd tot de persoon, die je nu bent. De 2 of 3 belangrijkste terugkerende thema’s vormen je ‘waarom’. Overige thema’s kun je gebruiken voor de ‘hoe’ en ‘wat’. Speel ermee, het is een leuk spel. Spiegel met anderen en geniet ervan!
Waarom gaat uiteindelijk niet over jezelf, maar wat je wilt betekenen voor die ander
Mijn ene ‘waarom-zin’ is nog niet ontstaan. Het gaat natuurlijk niet om mij wanneer ik die zin formuleer, maar juist waarom ik het voor een ander doe en welke impact ik heb op die ander (mijn klant/opdrachtgever). Uiteindelijk zal ik mijn ‘waarom-zin’ plaatsen op mijn nieuwe website deze zomer. Het proces vind ik nu al helemaal leuk, vandaar dat ik het deel. Het ontdekken en verwerken van unieke, persoonlijke eigenschappen in de kernwaarden van mijn bedrijf vind ik een must-do. Wat is jouw lijstje, wat zijn de opmerkelijkste prestaties de afgelopen jaren, waar ben je dankbaar voor, wat weet je zeker en wat is jouw ‘waarom’? Haal je unieke power naar boven; you’re worth it. Houd je me op de hoogte? Warme groet van mij.
Recente reacties