Na de zomer zal ik de beste versie van mezelf laten zien en ‘support’ bieden aan organisaties, die het nodig hebben.
Wat heb je nodig? Ik doe het graag
Als er een piek is in de werkzaamheden het laatste kwartaal van 2019, ben ik de juiste vrouw op de juiste plek. Ondersteuning bieden kan op een heel breed terrein, laat me weten wat je nodig hebt. Denk aan coördineren, organiseren en vastleggen van functionerings-, beoordelings- of jaargesprekken. Of heb je handen te kort op het secretariaat, de receptie, de sales-, financiële of HR-afdeling i.v.m. najaar-, kerstvakantie of zwangerschapsverlof? Wil je dat er voor het volgende jaar planningen worden gemaakt en de bijbehorende afspraken en meetings? Super leuk om voor jou vooruit te werken. Maar het kan ook zijn dat je hulp nodig hebt bij het uitvoeren van het plan om extra aandacht aan ziekteverzuim te besteden in het najaar. Net voor de winter start en wellicht zijn de cijfers te hoog voor dit jaar. Als het dit jaar erbij is ingeschoten om de website aan te passen en er direct nog een laatste nieuwsbrief geredigeerd en uit moet, kan ik je ‘supporten’. Of wil je de expertise van jou en je bedrijf in een blog naar prospects sturen en hiermee een leuke sales actie opstarten? I’m your supporting woman.
Zelf doen of uitbesteden? Practice what you preach
Tot die tijd ben ik mijn eigen business aan het klaar maken voor actie. Hoe komt het toch, dat ik voor anderen het werk direct zie liggen en zonder aarzelen oppak en voor mezelf over acties begin te twijfelen? Dat ik zo goed weet voor anderen wat ze nodig hebben en voor mezelf kan piekeren welke keuzes te maken? Als ik te goed mezelf wil ‘supporten’ kunnen mijn competenties mijn struikelblokken worden; organiseren, structuur bieden, het overzicht bewaren, acties zien liggen en pro actief oppakken. Ik doe het gewoon allemaal zelf voor mijn bedrijf en wat ik niet kan leer ik wel. Maar soms kun je beter zaken over laten aan iemand anders. Precies zoals ik mijn opdrachtgevers straks zal meegeven. Doen wat je zegt en geef het goede voorbeeld zijn mijn credo; ‘Practice what you preach’. In mijn hoofd weet ik prima wat te doen, maar ik wil mijn business (meer) met gevoel vorm geven. Uit het hoofd en in het ‘heart’. Wat vind ik belangrijk en leuk en hoe neem ik mezelf en mijn bedrijf zo serieus mogelijk?
Werken in en werken aan mijn bedrijf
Ik heb me voorgenomen, dat naast het met liefde ‘supporten’ van anderen (werken in mijn bedrijf) ook altijd te blijven werken aan mijn bedrijf. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je pas goed voor een ander zorgen. Mijn wijste les als moeder ga ik nu ook in mijn onderneming toepassen. De komende tijd zullen keuzes gemaakt gaan worden en knopen doorgehakt.
De basis is reeds gelegd; van idee naar onderzoek uiteindelijk naar plan met missie en visie, doelen en strategie, geld opzij gezet voor een buffertje, afspraken staan vast over de startperiode, netwerkgesprekken zijn gestart, zichtbaarheid vergroten; check. Nu zijn de praktische stappen aan de beurt.
Wat staat er zoal op het to-do lijstje?
- Administratie opzetten, samen met een boekhouder of zelf doen?
- Personal branding; Als ik zelf de camera pak, neem ik mijn bedrijf dan serieus genoeg?
- Systemen aanschaffen; website in WordPress of Wix? Toch maar Office 365 installeren. Op mijn huidige laptop of nieuw?
- Kantoor aan huis of zal ik toch een dag of twee een werkruimte huren?
- Logo en visitekaartjes; voor mij is dit superbelangrijk om wat ik wil uitstralen: Business met een ‘heart’ en een missie waarin groei en ontwikkeling, ‘grow to the light’, essentieel is. Maar bij wie en hoeveel geld steek ik erin?
- Persoonlijke ontwikkeling is één van mijn kernwaarden; kies ik voor een coachopleiding voor mezelf (en breid hiermee later mijn dienstverlening uit) of ga ik direct met een business coach aan de slag?
- Verzekeringen, abonnementen, cybersecurity; Is VPN en Norton voldoende of ga ik voor het beveiligen van mijn documenten met authenticatie? Welke aansprakelijkheidsverzekering en tja die arbeidsongeschiktheidsverzekering kan misschien ook volgend jaar. Abonnementen op vakbladen, digitale aankoopsystemen, mailblue etc. Wat kies ik met een beperkt budget?
- Algemene voorwaarden en privacywetgeving zal ik moeten vastleggen en juridisch na moeten laten kijken. Moet ik nu iets met DBA-contracten en wat betekent de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) voor mij?
- Zal ik maar beslissen, dat ik de zakelijke rekening bij KNAB afsluit?
- Hoe pak ik straks mijn sales-activiteiten aan?
- De inschrijving KvK en opvragen van het BTW nummer zullen de eerste stappen moeten zijn.
Wat een keuzes en wat een kansen en om eerlijk te zijn: ik geniet! Wat fijn om de beste keuzes te maken voor mezelf. En wat leer ik hier ontzettend veel van. Heldere overzichten maakt het helder. Met gevoel, praktisch inzicht, een kritische blik en lef maak ik zo mijn eerste stappen als ondernemer. Ik sta na de zomer volledig voorbereid en met nog meer kennis en kunde klaar om jouw business te ontzorgen. ‘Ready for action’ Tot dan!
#zzp #zelfstandig ondernemen #managementassistent #virtualassistant #managers #management
Recente reacties