06 29 26 83 62 info@heartinsupport.nl

Schoorsteen moet roken…..

In meerdere discussies met mogelijke opdrachtgevers kwam het onderwerp loyaliteit van een zzp-er ter sprake. Naast een denkwijze, dat een zzp-er veel te duur is, vind ik de twijfel over loyaliteit een kwalijke zaak. Over directe en indirecte kosten wil ik het een andere keer hebben. Het gebrek of gemis aan loyaliteit van een zzp-er zou ik graag de wereld uit helpen. De schoorsteen moet roken van een zzp-er, dus loyaal zijn is geen prioriteit en daar hebben zij geen belang bij…..help! Ik houd van een directe, Rotterdamse, manier van communiceren. Dus top, dat het ter sprake wordt gebracht. Ik wil deze gedachten en uitspraken dan ook op z’n Rotterdams ‘de kop indrukken’. Even wat ‘facts’ over loyaliteit en een aantal redenen waarom loyaliteit hoog in het vaandel staat bij zzp-ers. Natuurlijk zijn er uitzonderingsgevallen, maar in ieder geval behoort loyaliteit bij de kernwaarden van mijn dienstverlening!

Definitie loyaliteit

Er is geen eenduidige definitie te vinden van loyaliteit. Zou het komen, dat er een eigen interpretatie aan wordt gegeven, dat iedereen er iets anders onder verstaat? De meest duidelijke definitie vind ik: loyaliteit is een morele verbondenheid, vasthoudendheid, of het zich houden aan een verbintenis, band, of verplichting. Loyaliteit is de mate waarin men trouw is aan aangegane verplichtingen. Wanneer men zich echt houdt aan de afspraak, is er sprake van loyaal zijn. Woorden synoniem aan loyaliteit: betrouwbaar, trouw, eerlijk en oprecht. Loyaliteit is een gevoel. Een gevoel van verbinding wat er is met anderen of met de organisatie waar je voor werkt. Het is een warm gevoel, een fijn gevoel, een wij-gevoel. Loyaliteit verbindt en maakt sterk. Om duidelijk te maken wat loyaal is, kun je ook de keerzijde ervan benoemen; ontrouw, verraad, weglopen of vertrekken, de relatie stopzetten of beëindigen, overlopen naar een ander en misschien zelfs wel haatgevoelens. Zo krachtig de warmte van loyaliteit is, zo heftig zijn de gevoelens wanneer loyaliteit veranderd.

Over-loyaliteit

Voordat ik met modder ga gooien (grapje) en de intentie van een zzp-er op het hart wil drukken, eerst nog wat feiten over loyaliteit. Ik begrijp heel goed, dat het super is als een medewerker loyaal is. Hoe fijn is het, als een takenpakket/functie goed wordt uitgevoerd. Een medewerker doet zijn best, geeft ook in zijn sociale leven aan dat hij een fijne baan/werkgever heeft en doet er alles aan om te scoren en heeft hart voor de zaak. Je kunt als werkgever in je handen klappen. Top! Een werknemer, die de doelen nastreeft van het bedrijf. Dat laatste kan direct een valkuil zijn. Een echt loyale medewerker zou, naast een loyaliteit naar de werkgever, ook trouw aan zijn eigen doelen moeten blijven. Iemand die voor iedereen klaar staat, maar zijn eigen doelen vergeet, vormt een risico voor een bedrijf. Iedere werknemer heeft doelen los van die van de organisatie, denk aan groeien in een functie, blijven ontwikkelen, meer salaris etc. Een medewerker die voor iedereen klaar staat en alles over heeft voor zijn baas lijkt de ideale werknemer. Plat gezegd is dit echt bullshit.

Photo by Kaboompics .com from Pexels

De valkuil voor iedere werkgever is om over-loyaliteit zien te vermijden. Ook is het goed om inzicht en bewustwording te creëren rond de keerzijde van organisatieloyaliteit. Denk maar eens aan de ‘workaholic’. Op korte termijn is de workaholic een fantastische medewerker. Hij is altijd beschikbaar, zegt nooit nee en kan een hoop werk verzetten. Maar de workaholic vormt ook een groot risico. De workaholic gaat zelfs naar het werk als hij ziek, vermoeid of depressief is. Immers, thuisblijven wijst op tekenen van gebrek aan beschikbaarheid, motivatie of als zwakte. Dit gedrag is doorgaans ingegeven door angst of onzekerheid over de eigen positie, of door een gebrek aan waardering of erkenning. Dit is een voorbeeld van roze verzuim, ook wel presenteïsme genoemd. Hier wordt veel minder aandacht aan besteed dan aan wit, grijs of zwart verzuim, terwijl presenteïsme 2 keer meer nadelige gevolgen heeft voor de productiviteit van een organisatie.  En dan wil ik nog niet eens te lang stil staan bij een situatie van loyaliteit, waarbij een medewerker altijd keurig aanwezig is, al jaren voor de organisatie werkt (en waarschijnlijk nooit weggaat), maar veel ‘schopt’ tegen het bedrijf, te lang in de functie blijft hangen, op de automatische piloot functioneert, niet meer ontwikkelt, moeizaam meekomt in broodnodige veranderingen en waar de productiviteit regelmatig naar het o-punt daalt. Lastig hoor! Niet voor niets worden er wel eens grapjes gemaakt bij groeiende organisaties: ‘Ik wens je veel personeel toe’. Het betekent zoiets als ze veel zorgen en veel ellende toewensen.

1. Intentie zzp-er

De intentie van een zzp-er is inderdaad anders dan die van een vaste medewerker. De schoorsteen moet roken en het is onzeker of er volgende maand een inkomen is. Een zzp-er heeft dus de eigen doelen scherp in het vizier. Naast inkomen, heeft een zzp-er daarnaast meer te verliezen. Het opbouwen en in stand houden van een bedrijf en de ‘goede naam’. Kwaliteit en professionaliteit voeren de boventoon bij zzp-ers. Dat is alleen mogelijk als er volledige toewijding is. Als er niet op deze manier wordt gewerkt, zal een zzp-er niet dicht bij zichzelf blijven en de glazen ingooien voor mogelijke vervolgopdrachten. Er zal in veel gevallen zelfs een stapje harder worden gelopen om aan te tonen, dat het bedrijf de juiste zzp-er in heeft gehuurd. Dit is een goed voorbeeld, dat een zzp-er juist een ultieme balans heeft tussen de eigen doelen en de doelen van de opdrachtgever. Als je de alinea hierboven leest, kun je dat dus typeren als de ideale werknemer! Als een vervolgopdracht bij een opdrachtgever er niet in zit, wil je graag als zzp-er bij een andere opdrachtgever aan de slag. Testimonials, mond-op-mond-reclame en referenties zijn onmisbaar. Ook dat kun je als zzp-er ‘shaken’ als je niet loyaal bent naar een opdrachtgever.

2. Afraffelen

Er kan ook de twijfel zijn of de opdracht wel netjes wordt afgerond of dat er wordt ‘afgeraffeld’ om weer verder te kunnen naar een andere opdrachtgever. Wat mij betreft kan ik hier kort over zijn en gelden de bovenstaande argumenten bij elke twijfel: loyaal zijn + kwaliteit + opdrachten + inkomen + referenties = zzp!

3. Continuïteit

Tot slot is er nog de twijfel om zzp-er in het algemeen in te huren, omdat er grote waarde wordt gehecht aan continuïteit van medewerkers als het ‘vaste’ gezicht naar interne en externe klanten. Hierover wil ik meegeven, waarschijnlijk ook niet onbekend, dat ieder bedrijf graag de beste arbeidskrachten in dienst wilt houden om continuïteit te waarborgen. Instroom en zo min mogelijk uitstroom! Mooi streven en het siert een bedrijf als dat wordt nagestreefd. Geeft ook aan hoe er met personeel wordt omgegaan. Een dikke pluim daarvoor. Echter, de praktijk leert dat goede werknemers na 2-5 jaar verder willen groeien. Als dat kan op een afdeling of in een bedrijf is dat erg mooi. Maar anders kan geen bedrijf tegenhouden, dat ze gaan. En dat is maar goed ook. Juist een kei van een werknemer kenmerkt zich door te willen groeien en ontwikkelen. Bekijk de situatie an sich om te bepalen of een zzp-er ook prima op een bepaalde plek ingezet kan worden. Tot slot is het werken met een flexibele schil in het medewerkersbestand de ultieme manier om eenvoudig drukke periodes, vakantieplanning, nieuwe projecten etc. af te vangen, continuïteit in de organisatie te waarborgen en minder (juridisch-financieel) kwetsbaar te zijn, dan met het aangaan van arbeidsovereenkomsten.

Photo by rawpixel.com from Pexels

Uiteraard hoop ik met de informatie de twijfel een beetje weg te nemen over zzp-ers. Zzp-ers hebben veel te verliezen als zij niet loyaal zijn. Enne….zzp-ers vinden het ook heel gezellig om mee te gaan met bedrijfsuitjes of kerstdiners. Het zijn net mensen, die ook bij een bakje koffie vertellen over hun leuke weekend en hiermee een binding aangaan met een bedrijf en het personeel. Uiteindelijk zal de ervaring het uit moeten wijzen of ik gelijk heb of niet. Onbekend maakt onbemind. Ik zou het erg leuk vinden om in jouw business het onbekende bekend te maken en het onbeminde bemind. Loyaliteit heb ik in mijn kernwaarden opgenomen. Heart in Support, management ondersteuning en virtuele back-up. Kwaliteit en professionaliteit in dienstverlening, met een ‘heart’ (creatief, loyaal, sociaal en sensitief). Leuk om jouw business te supporten!

Loop jij als zzp-er ook aan tegen prospects, die twijfelen over de loyaliteit? Hoe pak jij dat aan? Ik leer graag op mijn weg naar zelfstandig ondernemerschap. Ondernemers en managers, die willen reageren door positieve of juist negatieve ervaringen te delen omtrent het begrip loyaliteit, vind ik ook erg interessant. Fijn om van jullie te horen.

Warme groet, Mirel